Background

Belgische Informatica-olympiade

Wedstrijd creatief probleemoplossend denken en initiatie tot programmeren voor leerlingen uit het secundair.

Een toegankelijke wedstrijd voor iedereen

De beOI wedstrijd is toegankelijker dan ooit tevoren: elke leerling uit het secundair kan deelnemen zonder enige voorkennis.

Geen voorkennis nodig

De eerste ronde bevat enkel puzzelvragen en logica, geen vragen over programmeren, dus er is geen voorkennis vereist. Enkel de finale bevat vragen waarbij code op papier gelezen en vervolledigd moet worden.

Drie leeftijdscategorieën

De wedstrijd omvat nu drie categorieën volgens studiejaar, die elk een eigen klassement krijgen:

Belofte
tot en met het 2e middelbaar
Junior
3e en 4e middelbaar
Senior
5e, 6e (en 7e) middelbaar
Coaching

Wie voorbij de eerste ronde raakt, mag een opleiding volgen en krijgt ook enkele tools aangereikt om de basis van programmeren te leren. De allerbesten mogen ook meedoen met de trainingen van de nationale ploeg (beCP).

Kalender 2017-2018

image

Eerste ronde 2018

Plaats en datum

De eerste ronde vindt plaats op woensdag 7 februari 2018 in jouw school (start tussen 8u00 en 15u30) of in één van de 11 regionale centra (start om 14u00). De proef duurt 50 minuten.

Types van vragen

Bezoek het wedstrijdplatform om de interactieve vragen uit te testen.

Hoe deelnemen?

U vertegenwoordigt een school? Schrijf u in als coördinator op ons wedstrijdplatform (administratie)

Jouw school wenst niet deel te nemen? Registreer je individueel bij een van onze regionale centra via dit formulier.

image

Finale 2018

Plaats en datum

De finale vindt plaats op zaterdag 17 maart 2018 in Brussel. Meer details volgen nog.

Types van vragen

De finale is een proef op papier, zoals de voorgaande jaren. Je vindt hieronder enkele voorbeeldvragen en de vragen van de vorige finales.

Eerste ronde: de 11 centra

We moedigen je aan om de eerste ronde in je eigen school af te leggen, als dat mogelijk is.

Antwerpen

Universiteit Antwerpen
Campus Groenenborger, gebouw Z
lokaal Z.421
Groenenborgerlaan 171
2020 Antwerpen
Routebeschrijving

Brussel / Bruxelles

Université Libre de Bruxelles
bâtiment NO, 4ème étage, à gauche en sortant des ascenseurs.
gebouw NO, 4e verdieping, links bij het uitstappen uit de lift.
Boulevard du Triomphe
1050 Bruxelles
Routebeschrijving

Gent

Universiteit Gent
1e verdieping
gebouw S5
Campus Sterre
Krijgslaan 281
9000 Gent
Routebeschrijving

Hasselt

Universiteit Hasselt
Lokaal Units AB LL2
Agoralaan gebouw D
3590 Diepenbeek
Routebeschrijving

Kortrijk

Hogeschool VIVES Kortrijk
Lokaal 62.10, gebouw Handelswetenschappen (HWBK)
(verzamelen aan receptie, ingang Steenbakkersstraat)
Doorniksesteenweg 145
8500 Kortrijk
Routebeschrijving

Leuven

KU Leuven
Departement Computerwetenschappen
Lokaal 200A-00.124
Celestijnenlaan 200A
3001 Heverlee
Routebeschrijving

Libramont

Haute École Robert Schuman (HERS)
Local B1
Rue de la Cité 64
6800 Libramont
Routebeschrijving

Liège

HELMo
HELMO Campus Guillemins
Rue de Harlez 35
4000 Liège
Routebeschrijving

Louvain-la-Neuve

Université catholique de Louvain
Salle Darwin (local C 039)
Bâtiment Carnoy
Croix du Sud
1348 Louvain-la-Neuve
Routebeschrijving

Mons

Université de Mons
Salle Escher et Turing
Rez de chaussée
Bâtiment des Grands Amphithéâtres (9 sur la carte)
Avenue du champ de Mars, 8
7000 Mons
Routebeschrijving

Namur

Université de Namur
Pool informatique - 2e étage
Faculté d'Informatique
Rue grandgagnage 21
5000 Namur
Routebeschrijving

Voorbeeldvragen voor de finale

De programmeertaal die we hier gebruiken is een pseudocode die uitgelegd wordt in dit document.

  • Dubbel-1

    Je moet een functie schrijven die het aantal “1”-en verdubbelt in een array van n getallen. Bijvoorbeeld, als je een array hebt die [1,1,5,1,4] bevat, dan moet die na het uitvoeren van jouw functie [1,1,1,1,5,1,1,4] bevatten. Om het eenvoudig te houden, krijg je een array die alvast 2n lang is, zodat je geen volledig nieuwe array zelf moet aanmaken.

    De input en de output van het algoritme zijn gedefinieerd als volgt:

    Input : n, een geheel getal.
            arr, een array van gehele getallen die 2n lang is. 
    Output: arr is zo aangepast dat het aantal 1-en in de eerste n gegeven getallen is verdubbeld. 
    

    We stellen je alvast twee mogelijke algoritmes voor waarmee je dit probleem kan oplossen - maar je moet ze eerst nog aanvullen.

    Algoritme 1
    count <-- 0
    for (i <-- 0 to ... step 1)                // (a)
    {
      if (arr[...] = 1)                        // (b)
      {
        for (j <-- ... to i+1 step -1)         // (c)
        {
          arr[...] <-- arr[...]                // (d), (e)
        }
        count <-- count + 1
      }
    }
    

    Vervolledig (a), (b), (c), (d) en (e).

    Algoritme 2
    count <-- 0
    for (i <-- 0 to n-1 step 1)
    {
      if (arr[i] = 1) 
      {
        count <-- count + 1  
      }
    }
    for (j <-- ... to ... step ...)   // (f), (g), (h)
    {
      ...                             // (i)
      if (arr[j] = 1) 
      {
        arr[j+...] <-- 1              // (j)  
        count <-- count - 1
      }
    }
    

    Vervolledig (f), (g), (h), (i) en (j).

    Het duurt ongeveer 8 minuten om algoritme 1 uit te voeren op een array van 1000000 getallen. Hoeveel tijd heeft dezelfde computer dan nodig voor algoritme 2? Kies uit: 10 milliseconden, 4 minuten, 8 minuten, 15 minuten of meerdere dagen.

    Toon/verberg de oplossing
  • Recursie

    Misschien ben je ooit al eens de Fibonacci-getallen tegengekomen in de les wiskunde. Het 0-de Fibonacci-getal is 0, en het 1ste is 1. Voor alle n > 1, is het n-de getal gelijk aan de som van het (n−1)-ste en het (n−2)-de. De eerste 8 Fibonacci-getallen zijn dus 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13. De Fibonacci-getallen zijn dus gedefinieerd als volgt:

    Fib(0) = 0
    Fib(1) = 1
    Fib(n) = Fib(n-1) + Fib(n-2), voor n > 1
    

    Dit noemen we een recursieve functie: de functie Fib is gedefinieerd in functie van zichzelf. In een programmeertaal is het gemakkelijk om dat te programmeren. Je schrijft dan een functie die zichzelf oproept:

    Input : n, een natuurlijk getal, waarvoor we het bijhorende Fibonacci-getal willen berekenen 
    Output : het n-de Fibonacci-getal 
    
    Fib(n)
    {
      if (n = 0)
      {
        return 0
      }
      else if (n = 1) 
      {
        return 1
      }
      else
      {
        return Fib(n-1) + Fib(n-2)
      }
    }
    
    • Wat is het resultaat als we Fib(9) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie Fib zichzelf aan nadat we Fib(2) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie Fib zichzelf aan nadat we Fib(5) aanroepen?

    Enkele slimme informatici hebben een andere (en hopelijk betere) manier gevonden om Fibonacci-nummers te berekenen. Ze hebben een nieuwe recursieve functie BetterFib geprogrammeerd op de volgende manier:

    Input : n, een natuurlijk getal, waarvoor we het bijhorende Fibonacci-getal willen berekenen 
            a, een natuurlijk getal dat in het begin 0 is 
            b, een natuurlijk getal dat in het begin 1 is 
            i, een natuurlijk getal dat in het begin 0 is 
    Output : het n-de Fibonacci-getal
    
    BetterFib(n, a, b, i) {
      if (i = n)
      {
        return a
      }
      else
      {
        return BetterFib(n, b, a+b, i+1)
      }
    }
    

    Om het n-de Fibonacci-getal te berekenen, roep je BetterFib(n,0,1,0) aan. Je begrijpt de code zeker beter als je weet dat bij elke aanroep van BetterFib, de variabele a altijd het i-de Fibonacci-getal bevat, en b altijd het (i+1)-ste Fibonacci-getal.

    • Hoeveel keer roept de functie BetterFib zichzelf aan nadat we BetterFib(2,0,1,0) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie BetterFib zichzelf aan nadat we BetterFib(5,0,1,0) aanroepen?
    Toon/verberg de oplossing
Finale 2016

Finale 2017

Vragen?

Contacteer ons!