Background

Belgische Informatica-olympiade

Wedstrijd creatief probleemoplossend denken en initiatie tot programmeren voor leerlingen uit het secundair.

Een toegankelijke wedstrijd voor iedereen

De beOI wedstrijd is toegankelijker dan ooit tevoren: elke leerling uit het secundair kan deelnemen zonder enige voorkennis.

Geen voorkennis nodig

De eerste ronde bevat enkel puzzelvragen en logica, geen vragen over programmeren, dus er is geen voorkennis vereist. Enkel de finale bevat vragen waarbij code op papier gelezen en vervolledigd moet worden.

Drie leeftijdscategorieën

De wedstrijd omvat nu drie categorieën volgens studiejaar, die elk een eigen klassement krijgen:

Belofte
tot en met het 2e middelbaar
Junior
3e en 4e middelbaar
Senior
5e, 6e (en 7e) middelbaar
Coaching

Wie voorbij de eerste ronde raakt, mag een opleiding volgen en krijgt ook enkele tools aangereikt om de basis van programmeren te leren. De allerbesten mogen ook meedoen met de trainingen van de nationale ploeg (beCP).

Schrijf je in voor de eerste ronde op 6 februari!

Ik vertegenwoordig een school en wil mijn school inschrijven

Kan je echt geen leerkracht vinden om jouw school in te schrijven voor beOI? Schrijf je dan individueel in om de proef af te leggen in één van de regionale centra.

image

Eerste ronde 2019

Plaats en datum

De eerste ronde vindt plaats op woensdag 6 februari 2019 in jouw school (start tussen 8u00 en 15u30) of in één van de 11 regionale centra (start om 14u00). De proef duurt 75 minuten.

Types van vragen

De eerste ronde is een test aan de computer op hetzelfde platform als vorig jaar. Je vindt hieronder enkele voorbeeldvragen

Hoe deelnemen?

U vertegenwoordigt een school? Schrijf u in als coördinator op ons wedstrijdplatform (administratie)

Jouw school wenst niet deel te nemen? Registreer je individueel bij een van onze regionale centra via dit formulier .

Kalender 2018-2019

  • 27 okt

    Benelux olympiade in informatica (bxoi)
    Louvain-la-Neuve, België

  • 6 feb

    Eerste ronde
    Meer details hieronder

  • 4-8 maa

    Cursus
    Te bepalen

  • 30 maa


  • 8-19 apr

    Cursus
    Te bepalen

  • 4 mei

    Selectiewedstrijd voor de ioi
    Meer info over beCP

  • ? - ? jul

    Europese junior olympiade in informatica (ejoi)
    Servië

  • 4-9 aug

    Internationale olympiade informatica (ioi)
    Bakoe, Azerbeidzjan

image

Finale 2019

Plaats en datum

De finale vindt plaats op zaterdag 30 maart 2019 in Brussel. Meer details volgen nog. .

Praktisch

Je moet enkel iets om te schrijven meenemen. De resultaten worden enkele weken nadien bekendgemaakt.

Types van vragen

De finale is een proef op papier, zoals de voorgaande jaren. Je vindt hieronder enkele voorbeeldvragen en de vragen van de vorige finales.

Eerste ronde: de 11 centra

We moedigen je aan om de eerste ronde in je eigen school af te leggen, als dat mogelijk is.

Antwerpen

Universiteit Antwerpen
Campus Groenenborger, gebouw Z
lokaal Z.421
Groenenborgerlaan 171
2020 Antwerpen
Routebeschrijving

Brussel / Bruxelles

Université Libre de Bruxelles
bâtiment NO, 4ème étage, à gauche en sortant des ascenseurs.
gebouw NO, 4e verdieping, links bij het uitstappen uit de lift.
Boulevard du Triomphe
1050 Bruxelles
Routebeschrijving

Gent

Universiteit Gent
PC-zaal Grace Hopper
1e verdieping
gebouw S5
Campus Sterre
Krijgslaan 281
9000 Gent
(niet de campus op rijden; buiten de campus parkeren)
Routebeschrijving

Hasselt

Universiteit Hasselt
Lokaal B17
Agoralaan gebouw D
3590 Diepenbeek

Kortrijk

Hogeschool VIVES Kortrijk
Te bepalen / A définir

Leuven

KU Leuven
Departement Computerwetenschappen
Lokaal 200A-00.124
Celestijnenlaan 200A
3001 Heverlee
Routebeschrijving

Libramont

Haute École Robert Schuman (HERS)
Te bepalen / A définir

Liège

HELMo
HELMO Campus Guillemins
Rue de Harlez, 35
4000 Liège
5ème étage, laboratoires IL51, IL55 et IL56
(sous le porche d'entrée (n°35) à gauche, passer les portes vitrées automatiques et monter au 5ème étage)
Routebeschrijving

Louvain-la-Neuve

Université catholique de Louvain
Te bepalen / A définir

Mons

Université de Mons
Faculté Polytechnique UMons
Salle Informatique IGLab
Rue de Houdain, 9
7000 Mons
Routebeschrijving

Namur

Université de Namur
Université de Namur - Faculté d’informatique
Rue Grandgagnage, 21
5000 Namur
Pool I35 (3ème étage de la Faculté d’informatique, local 330)
Routebeschrijving

Voorbeeldvragen voor de eerste ronde

Voorbeeldvragen voor de finale

De programmeertaal die we hier gebruiken is een pseudocode die uitgelegd wordt in dit document.

  • Dubbel-1

    Je moet een functie schrijven die het aantal “1”-en verdubbelt in een array van n getallen. Bijvoorbeeld, als je een array hebt die [1,1,5,1,4] bevat, dan moet die na het uitvoeren van jouw functie [1,1,1,1,5,1,1,4] bevatten. Om het eenvoudig te houden, krijg je een array die alvast 2n lang is, zodat je geen volledig nieuwe array zelf moet aanmaken.

    De input en de output van het algoritme zijn gedefinieerd als volgt:

    Input : n, een geheel getal.
            arr, een array van gehele getallen die 2n lang is. 
    Output: arr is zo aangepast dat het aantal 1-en in de eerste n gegeven getallen is verdubbeld. 
    

    We stellen je alvast twee mogelijke algoritmes voor waarmee je dit probleem kan oplossen - maar je moet ze eerst nog aanvullen.

    Algoritme 1
    count <-- 0
    for (i <-- 0 to ... step 1)                // (a)
    {
      if (arr[...] = 1)                        // (b)
      {
        for (j <-- ... to i+1 step -1)         // (c)
        {
          arr[...] <-- arr[...]                // (d), (e)
        }
        count <-- count + 1
      }
    }
    

    Vervolledig (a), (b), (c), (d) en (e).

    Algoritme 2
    count <-- 0
    for (i <-- 0 to n-1 step 1)
    {
      if (arr[i] = 1) 
      {
        count <-- count + 1  
      }
    }
    for (j <-- ... to ... step ...)   // (f), (g), (h)
    {
      ...                             // (i)
      if (arr[j] = 1) 
      {
        arr[j+...] <-- 1              // (j)  
        count <-- count - 1
      }
    }
    

    Vervolledig (f), (g), (h), (i) en (j).

    Het duurt ongeveer 8 minuten om algoritme 1 uit te voeren op een array van 1000000 getallen. Hoeveel tijd heeft dezelfde computer dan nodig voor algoritme 2? Kies uit: 10 milliseconden, 4 minuten, 8 minuten, 15 minuten of meerdere dagen.

    Toon/verberg de oplossing
  • Recursie

    Misschien ben je ooit al eens de Fibonacci-getallen tegengekomen in de les wiskunde. Het 0-de Fibonacci-getal is 0, en het 1ste is 1. Voor alle n > 1, is het n-de getal gelijk aan de som van het (n−1)-ste en het (n−2)-de. De eerste 8 Fibonacci-getallen zijn dus 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13. De Fibonacci-getallen zijn dus gedefinieerd als volgt:

    Fib(0) = 0
    Fib(1) = 1
    Fib(n) = Fib(n-1) + Fib(n-2), voor n > 1
    

    Dit noemen we een recursieve functie: de functie Fib is gedefinieerd in functie van zichzelf. In een programmeertaal is het gemakkelijk om dat te programmeren. Je schrijft dan een functie die zichzelf oproept:

    Input : n, een natuurlijk getal, waarvoor we het bijhorende Fibonacci-getal willen berekenen 
    Output : het n-de Fibonacci-getal 
    
    Fib(n)
    {
      if (n = 0)
      {
        return 0
      }
      else if (n = 1) 
      {
        return 1
      }
      else
      {
        return Fib(n-1) + Fib(n-2)
      }
    }
    
    • Wat is het resultaat als we Fib(9) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie Fib zichzelf aan nadat we Fib(2) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie Fib zichzelf aan nadat we Fib(5) aanroepen?

    Enkele slimme informatici hebben een andere (en hopelijk betere) manier gevonden om Fibonacci-nummers te berekenen. Ze hebben een nieuwe recursieve functie BetterFib geprogrammeerd op de volgende manier:

    Input : n, een natuurlijk getal, waarvoor we het bijhorende Fibonacci-getal willen berekenen 
            a, een natuurlijk getal dat in het begin 0 is 
            b, een natuurlijk getal dat in het begin 1 is 
            i, een natuurlijk getal dat in het begin 0 is 
    Output : het n-de Fibonacci-getal
    
    BetterFib(n, a, b, i) {
      if (i = n)
      {
        return a
      }
      else
      {
        return BetterFib(n, b, a+b, i+1)
      }
    }
    

    Om het n-de Fibonacci-getal te berekenen, roep je BetterFib(n,0,1,0) aan. Je begrijpt de code zeker beter als je weet dat bij elke aanroep van BetterFib, de variabele a altijd het i-de Fibonacci-getal bevat, en b altijd het (i+1)-ste Fibonacci-getal.

    • Hoeveel keer roept de functie BetterFib zichzelf aan nadat we BetterFib(2,0,1,0) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie BetterFib zichzelf aan nadat we BetterFib(5,0,1,0) aanroepen?
    Toon/verberg de oplossing
Finale 2016

Finale 2017

Finale 2018

Vragen?

Contacteer ons!